Menu:

 

 

Volume 13, Issue 2 - June 2013

 

Download (935KB, PDF)

 

 

  • Abstract / Resumo
  • References / Bibliografia
  • Citations / Citações

Revista de Gestão Costeira Integrada
Volume 13, Número 2, Junho 2013, Páginas 243-251

DOI: 10.5894/rgci417
* Submission: December 15th, 2012; Evaluation: February 08th, 2013; Reception of revised manuscript: May 14thX, 2013; Accepted: May 20th, 2013; Available on-line: 7 June 2013

The use of an Estuarine System (Mondego estuary, Portugal) as Didactic Tool to incorporate Education for Sustainable Development into School Curricula *

O uso de um sistema estuarino (Estuário do Mondego) como ferramenta didáctica na incorporção da Educação para o Desenvolvimento Sustentável nos curricula escolares

Sónia Costa @, 1, Miguel Ângelo Pardal 2, Ulisses Miranda Azeiteiro 3


@ - Corresponding author
1 - CEF - Centro de Ecologia Funcional, Departamento de Ciências da Vida, Universidade de Coimbra, Apartado 3046, 3001-401 Coimbra, Portugal. e-mail: [email protected]
2 - CEF - Centro de Ecologia Funcional, Departamento de Ciências da Vida, Universidade de Coimbra, Apartado 3046, 3001-401 Coimbra. e-mail: [email protected]
3 - CEF - Centro de Ecologia Funcional, Departamento de Ciências da Vida, Universidade de Coimbra, Apartado 3046, 3001-401 Coimbra and Universidade Aberta. Departamento de Ciências e Tecnologia. Palácio Ceia. Rua da Escola Politécnica, 141 - 147. 1269-001 Lisboa, Portugal e Centro de Ecologia Funcional, Universidade de Coimbra. e-mail: [email protected]


ABSTRACT
The present paper reviews and discusses the use of the Mondego estuary (Portugal) ecosystem as educational tool for science and environmental teachers/educators. The Mondego estuary is a coastal area of acknowledged high socioeconomic and environmental value (National Ecological Reserve, Important Bird Area and RAMSAR site) whose characteristics (e.g. two distinct subsystems with different physicochemical and ecological characteristics, strong environmental gradients, and anthropogenic pressures) have been used for educational purposes. However, besides the vast available scientific output focused in the Mondego estuary, few had the focal point in its pedagogical potentialities (were only published three MSc dissertations and two book chapters in books of Environmental Education incorporating teaching strategies to approach issues, behind different educational perspectives). The Mondego estuary is presented here as an ecosystem that can be used for educational purposes related to ecology, conservation biology, and sustainability in the coastal zone. In order to use the Mondego estuarine system under an educational framework, some examples of tools to address the pedagogical potentialities, like interpretative routes, analysis of scientific texts, and teachers training programs are presented.

Keywords: Mondego estuary, pedagogy and curriculum, environment, sustainability.

RESUMO
O presente trabalho revê e discute o potencial do ecossistema estuário do Mondego (Portugal) como ferramenta educacional para professores/educadores em ciências e para a sustentabilidade. Este estuário é uma área costeira de reconhecido valor socioeconómico e ambiental (Reserva Ecológica Nacional, Área Importante para as Aves e sítio Ramsar), cujas características (por exemplo, dois subsistemas distintos, com diferentes características físico-químicas e ecológicas, fortes gradientes ambientais e pressão antrópica) apresentam elevado potencial educativo. Contudo, apesar da vasta produção científica disponível focada no estuário do Mondego, poucos trabalhos tiveram o enfoque nas suas potencialidades pedagógicas (apenas foram publicadas três dissertações de mestrado e dois capítulos em livros de Educação Ambiental, incorporando estratégias de ensino para abordar questões relacionadas com este ecossistema estuarino, sob diferentes perspectivas educacionais). O estuário do Mondego é apresentado aqui como um ecossistema que pode ser usado com objetivos educacionais relacionados com a ecologia, biologia da conservação e sustentabilidade na zona costeira. De modo o estuário do Mondego sob um formato educational são apresentados alguns exemplos de ferramentas para desenvolver as suas potencialidades pedagógicas, tal como percursos interpretativos, análise de textos científicos e programas de formação de professores.

Palavras-chave: Estuário do Mondego, pedagogia e curriculum, ambiente, sutentabilidade.

 

Almeida, F.I.R.G.; Azeiteiro, U.M. (2011) - Literacia Ambiental no Ensino Secund́ario - O caso da Escola Secund́aria Dr Manuel Candelas Gonçalves. Captar (ISSN: 1647-323X), 3(2):45–68, Universidade de Aveiro, Aveiro, Portugal. http://captar.web.ua.pt/media/
%5B4%5DAlmeida%20e%20Azeiteiro_CAPTar.pdf

Almeida, A.S.; Gonçalves, A.M.; Azeiteiro, U.M.; Gonçalves, F. (2012) - Effectiveness of outdoor practices on environmental sustainability, In: F., Gonçalves, R. Pereira, W. Leal-Filho & U.M. Azeiteiro (eds.), Contributions to the UN Decade of Education for Sustainable Development, pp.213-234, Peter Lang. ISBN: 978-3653016314.

Alves, F.; Araújo, M.J.; Azeiteiro, U. (2012) - Cidadania ambiental e participação: o diálogo e articulação entre distintos saberes-poderes.
Saúde em Debate (ISSN: 0103-1104), 36:46-54, Revista do Centro Brasileiro de Estudos de Saúde (CEBES), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Available at http://www.cebes.org.br/media/File/
Revista_Saúde_em_Debate%20-%20Rio+20.pdf

Arima, A.; Konaré, A.O.; Lindberg, C.; Rockefeller, S. (2005) - United Nations Decade of Education for Sustainable Development 2005-2014. International Implementation Scheme, Draft. 52p., UNESCO, Paris, France. http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001399/139937e.pdf

Azeiteiro, U.M. (2004) - Assessment of an Environmental Education Action about Water Resources Conservation. In W. Leal-Filho & M. Littledyke (eds), International Perspectives in Environmental Education, pp.209-222, Peter Lang. ISBN: 978-3631522967.

Baptista, J.; Martinho, F.; Dolbeth, M.; Viegas, I.; Cabral, H.; Pardal, M. (2010) - Effects of freshwater flow on the fish assemblage of the Mondego estuary (Portugal): comparison between drought and non-drought years. Marine and Freshwater Research, 61(4):490-501.
DOI: 10.1071/MF09174.

Barbier, E.B.; Sally, D.H.; Kennedy, C.; Kock, E.W.; Stier, A.C.; Silliman, B.R. (2011) - The value of estuarine and coastal ecosystem services. Ecological Monographs (ISSN: 0012-9615), 81(2):169-193. Available at http://www.esajournals.org/doi/pdf/10.1890/10-1510.1.

Boaventura, D.; Faria, C.; Chagas, I.; Galvão, C. (2013) - Promoting Science Outdoor Activities for Elementary School Children: contributions from a research laboratory. International Journal of Science Education, 35(5):796-814. DOI: 10.1080/09500693.2011.583292.

Burton, N.H.K.; Musgrove, A.J.; Rehfisch, M.M.; Clark, N.A. (2010) - Birds of the Severn Estuary and Bristol Channel: Their current status and key environmental issues. Marine Pollution Bulletin, 61(1-3):115-123.
DOI: 10.1016/j.marpolbul.2009.12.018.

Cabral, N.H., Vasconcelos, R.P., Vinagre, C., França, S., Fonseca, V., Maia, A., Reis-Santos, P., Lopes, M., Ruano, M., Campos, J., Freitas, V., Santos, P., Costa, M.J. (2007) - Relative importance of estuarine flatfish nurseries along the Portuguese coast. Journal of Sea Research, 57(2-3):209-217. DOI: 10.1016/j.seares.2006.08.007.

Cardoso, P.G.; Brand̃ao, A.; Pardal, M.A.; Raffaelli, D.; Marques, J.C. (2005) - Resilience of Hydrobia ulvae populations to anthropogenic and natural disturbances. Marine Ecology Progress Series, 289:191-199. Available at http://www.int-res.com/articles/meps2005/289/
m289p191.pdf
.

Cardoso, P.G.; Bankovic, M.; Raffaelli, D.; Pardal, M.A. (2007) - Polychaete assemblages as indicators of habitat recovery in a temperate estuary under eutrophication. Estuarine, Coastal and Shelf Science, 71(1-2):301-308. DOI: 10.1016/j.ecss.2006.08.002.

Cardoso, P.G.; Raffaelli, D., Lillebø, A.I.; Verdelhos, T.; Pardal, M.A. (2008) - The impact of extreme flooding events and anthropogenic stressors on the macrobenthic communities’ dynamics. Estuarine, Coastal and Shelf Science, 76(3):553-565.
DOI: 10.1016/j.ecss.2007.07.026.

Carvalho, L.M.V.F (2003) - Estudo de um ecossistema estuarino: a diversidade ao longo de um gradiente de salinidade. 191 p., Tese de Mestrado, Universidade de Coimbra. Not published.

Carvalho, L.; Duarte, J.L.; Pardal, M.A. (2007) - O estúario do Rio Mondego: um contributo para a educaç̃ao ambiental. In: Fernando Gonçalves, Ruth Pereira, Ulisses M. M. Azeiteiro & Ḿario J. V. Pereira (eds.), Actividades pŕaticas em ciências e educaç̃ao ambiental. pp.311-330, Instituto Piaget, Lisboa, Portugal. ISBN: 978-9727718559.

Carvalho, A.M.C. (2011) - Equipamentos para a Educaç̃ao Ambiental na zona costeira da Euroregĩao do Eixo Atlantico – Das pŕaticas conservacionistas às sociocríticas. Revista da Gest̃ao Costeira Integrada / Journal of Integrated Coastal Zone Management, 11(4):433-450.
DOI: 10.5894/rgci264.

Chawla, L.; Cushing, D.F. (2007) - Education for strategic environmental behavior. Environmental Education Research, 13(4):437-452.
DOI: 10.1080/13504620701581539

Costa, S.; Azeiteiro, U.M.; Pardal, M. (2013) - The contribution of scientific research for integrated coastal management: The Mondego estuary as study case. Revista da Gest̃ao Costeira Integrada / Journal of Integrated Coastal Management, 13(2) [this issue].
DOI: 10.5894/rgci391

Costa, S., Gonçalves, A.M.M., Gonçalves, F., Azeiteiro, U.M., Pardal, M.A. (2012) - Developing activities on waste management - an approach to achieve a cleaner environment: In: F. Gonçalves, R. Pereira, W. Leal-Filho & U.M. Azeiteiro, (eds.), Contributions to the UN Decade of Education for Sustainable Development, pp.311–328, Peter Lang. ISBN 978-3631613474.

Costanza, R.; d’Arge, R.; de Groot, R.; Farber, S.; Grasso, M.; Hannon, B.; Limburg, K., Naeem, S.; O’Neill, R.V.; Paruelo, J.; Raskin, R.G.; Sutton, P.; van den Belt, M. (1997) - The value of the world’s ecosystem services and natural capital. Nature, 387(6630):253-260. Available at http://www.esd. ornl.gov/benefits_conference/nature_paper.pdf.

DEB (2001a) - Currículo Nacional do Ensino B́asico - Competencias Essenciais. 240p., Departamento da Educação B́asica (DEB), Ministério da Educaç̃ao, Lisboa, Portugal.

DEB (2001b) - Ciências F́isicas e Naturais - Orientações Curriculares para o 3o ciclo do Ensino B́asico. 42p., Departamento da Educação B́asica (DEB), Ministério da Educaç̃ao, Lisboa, Portugal.

DES (2001) - Programa de Biologia e Geologia – 10o ano. 97p., Departamento da Educação B́asica (DEB), Ministério da Educaç̃ao, Lisboa, Portugal.

DES (2003) - Programa de Biologia e Geologia – 11o ano. 48p., Departamento da Educação B́asica (DEB), Ministério da Educaç̃ao, Lisboa, Portugal.

DES (2004) - Programa de Biologia - 12o ano. 40p., Departamento da Educação B́asica (DEB), Ministério da Educaç̃ao, Lisboa, Portugal.

Dolbeth, M.; Pardal, M.A.; Lillebø, A.I.; Azeiteiro, U.; Marques, J.C. (2003) - Short- and long-term effects of eutrophication on the secondary production of an intertidal macrobenthic community. Marine Biology, 143(6):1229-1238. DOI: 10.1007/s00227-003-1133-5.

Dolbeth, M; Martinho, F.; Viegas, I.; Cabral, H.; Pardal, M.A (2008) - Estuarine production of resident and nursery fish species: Conditioning by drought events?. Estuarine, Coastal and Shelf Science, 78(1):51–60. DOI: 10.1016/j.ecss.2007.11.021.

Duarte, A.A.L.S.; Vieira, J.M.P.; Neto, J.M.; Pardal, M.A. (2008) - Monitorizaç̃ao da Hidrodinaçmica e da Qualidade da Água no Estúario do Rio Mondego. Engenharia Civil (ISSN: 0873-1152), 33:65-74, Universidade do Minho, Guimarães, Portugal. Available at http://www.civil.uminho.pt/revista/n33/Artigo06-Pag65-74.pdf.

EVC - Ecological Visions Committee (2004) - Ecological Science and Sustainability for a Crowded Planet. [Report to the Governing Board of the Ecological Society of America]. 55p., Washington, DC, U.S.A. Available at http://www.esa.org/ecovisions/ppfiles/ EcologicalVisionsReport.pdf

Falc̃ao, J.; Marques, S.C.; Pardal, M.A.; Marques, J.C.; Primo, L.; Azeiteiro, U.M., (2011) - Mesozooplankton structural responses in a shallow temperate estuary following restoration measures. Estuarine, Coastal and Shelf Science, 112:23–30. DOI: 10.1016/j.ecss.2011.06.007

Fernandes, José A. (1983) - Manual de Educaç̃ao Ambiental. 286p., Comiss̃ao Nacional do Ambiente, Lisboa, Portugal.

Gomes, M. (2001) - Educaç̃ao Ambiental: Guia anotado de recursos. 63p., CCPES/DEB/DES/IIE/IPAMB, Instituto de Inovaç̃ao Educacional, Lisboa, Portugal. ISBN: 972-7830552. Available at http://area.dgidc.min-edu.pt/inovbasic/biblioteca/cmac01/
educ-ambiental-guia.pdf

Gomes, F.V. (2007) - A Gest̃ao da Zona Costeira Portuguesa. Revista da Gest̃ao Costeira Integrada (ISSN: 1646-8872), 7(2):83-95, Lisboa, Portugal. http://www.aprh.pt/rgci/pdf/rgci7f2_1_velosogomes.pdf

Grilo, T.F.; Cardoso, P.G.; Dolbeth, M.; Bordalo, M.D.; Pardal, M.A. (2011) - Effects of extreme climate events on the macrobenthic communities’ structure and functioning of a temperate estuary. Marine Pollution Bulletin, 62(2):303-311. DOI: 10.1016/j.marpolbul.2010.10.010.

Kennish,M.J.(2002)-Environmentalthreatsandenvironmental future of estuaries. Environmental Conservation, 29(1):78-107.
DOI: 10.1017/S0376892902000061.

Lei, S. A. (2010) - Field trips in college biology and ecology courses: revisiting benefits and drawbacks. Journal of Instructional Psychology (ISSN: 0094-1956), 37(1):42-48. Available at http://www.freepatentsonline.com/article/JournalInstructional Psychology/224405377.html.

Leston, S., Lillebø, A.I., Pardal, M.A. (2008) - The response of primary producer assemblages to mitigation measures to reduce eutrophication in a temperate estuary. Estuarine Coastal and Shelf Science, 77(4):688–696. DOI: 10.1016/j.ecss.2007.11.002.

Lourenço, P.M.; Silva, A.; Santos, C.D.; Miranda, A.C.; Granadeiro, J.P.; Palmeirim, J.M. (2008) - The energetic importance of night foraging for waders wintering in a temperate estuary. Acta Oecologica, 34(1):122-129. DOI: 10.1016/j.actao.2008.04.005.

Luíis, P.J.P. (2006) - Macroinvertebrados de costas marinhas portuguesas: uma aplicaç̃ao pedagógica. 69p., Tese de Mestrado, Universidade de Coimbra, Coimbra, Portugal. Not published.

MAOTDR (2007) - Bases para a Estratégia de Gest̃ao Integrada da Zona Costeira Nacional. 110p., Ministério do ambiente, Ordenamento do Território e do Desenvolvimento Regional (MAOTDR), Lisboa, Portugal. ISBN 978-9898097064. Available at http://www.maotdr.gov.pt/
Admin/Files/Documents/GIZC.pdf

Marques, J.C.; Pardal, M.A.; Nielsen, S.N.; Jorgensen, S.E. (1997) - Analysis of the properties of exergy and biodiversity along an estuarine gradient of eutrophication. Ecological Modelling, 102 (1997) 155-167. DOI: PII S0304-3800(97)00099-9 .

Marques, M. (2004) - Formaç̃ao contínua de professores de ciências – Um contributo para uma melhor planificaç̃ao e desenvolvimento. 128p., ASA Editores, Porto, Portugal. ISBN: 978-9724136066.

Marques, J.C.; Neto, J.M.; Patrício, J.; Pinto, R.; Teixeira, H.; Veríissimo, H. (2007a) - Monitoring the Mondego estuary. Anthropogenic changes and their impact on ecological quality. Preliminary results from the first assessment of the effects of the re-opening the communication between north and south arms on the eutrophication state of the system. Final Report, 87p., IMAR/INAG, Lisboa, Portugal.

Marques, S.C.; Azeiteiro, U.M.; Martinho, F.; Pardal, M.A. (2007b) - Climate variability and planktonic communities: The effect of an extreme event (severe drought) in a southern European estuary. Estuarine, Coastal and Shelf Science, 73(3-4):725-734. DOI: 10.1016/j. ecss.2007.03.010.

Martinho, F.; Leit̃ao, R.; Neto, J.M.; Cabral, H.; Marques, J.C.; Pardal, M.A. (2007) - The use of nursery areas by juvenile fish in a temperate estuary, Portugal. Hydrobiologia, 587: 281-290. DOI: 10.1007/s10750-007-0689-3

Martinho, F.; Cabral, H. N.; Azeiteiro, U.M.A.; Pardal, M.A. (2012) - Estuarine nurseries for marine fish - Connecting recruitment variability with sustainable fisheries management. Management of Environmental Quality, 23(4):414-433. DOI: 10.1108/14777831211232236.

Mora, A.M.S. (2003) - A divulgação da ciência como literatura. Editora UFRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. ISBN: 8589229025.

Nyitrai, D.; Martinho, F.; Dolbeth, M.; Baptista, J.; Pardal, M.A. (2012) -Trends in estuarine fish assemblages facing different environmental conditions: combining diversity with functional attributes. Aquatic Ecology 46(2):201-214. DOI: 10.1007/s10452-012-9392-1.

Orion, N.; Hofstein, A. (1991) - The measurement of students’ attitude towards scientific field trips. Science Education, 75(5):513–523. DOI: 10.1002/sce.3730750503.

Orion, N.; Hofstein, A. (1994). Factors that influence learning during a scientific field trip in a natural environment. Journal of Research in Science Teaching, 31(10):1097–1119. DOI: 10.1002/tea.3660311005.

Pardal, M.A.; Cardoso, P.G.; Sousa, J.P.; Marques, J.C.; Raffaelli, D. (2004) - Assessing environmental quality: a novel approach. Marine Ecology Progress Series, 267:1-8. Available at http://www.int-res.com/articles/meps2004/267/m267p001.pdf.

Pardal, M.A.; Marques, J.C.; Metelo, I.; Lillebø, A.I. Flindt, M.R. (2000) - Impact of eutrophication on the life cycle, population dynamics and production of Ampithoe valida (Amphipoda) along an estuarine spatial gradient (Mondego estuary, Portugal). Marine Ecology Progress Series, 196:207-219. Available at http://www.int-res.com/articles/meps/196/
m196p207.pdf

Pato, A.R.; Azeiteiro, U.M.; Gonçalves, F. (2007) - Actividades pŕacticas na praia de S̃ao Martinho do Porto. In: F. Gonçalves, R. Pereira, U.M. Azeiteiro & M.J. Pereira (eds), Actividades Pŕaticas em Ciências e Educaç̃ao Ambiental, pp.257-281, Edições Piaget, Lisboa, Portugal. ISBN: 978-9727718559.

Patrício, J.; Marques, J.C. (2006) - Mass balanced models of the food web in three areas along a gradient of eutrophication symptoms in the south arm of the Mondego estuary (Portugal). Ecological Modelling, 197(1-2):21–34. 10.1016/j.ecolmodel.2006.03.008.

Pedrosa, M.A.; Mateus, A. (2000) - Perspectivas Subjacentes ao Programa de Formaç̃ao no Ensino Experimental das Ciências. In: L. Dourado, M. Freitas, A. Mateus, A. Veríissimo, M.A. Pedrosa & R. Ribeiro (eds.), Ensino Experimental das Ciências – Concepç̃ao e Concretizaç̃ao das acções de Formaç̃ao 1, pp.37-48, Ministério da Educaç̃ao , Lisboa, Portugal. ISBN: 972-8417446.

Ribeiro, J.L. (2005) - Factores ambientais e impactes antrópicos condicionantes das actividades tradicionais no estúario do Mondego. I Semińario Internacional sobre o sal português, pp.392-405, Instituto de História Moderna da Universidade do Porto, Porto, Portugal. Available at http://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/7991.pdf

Rivet, A.E; Krajcik, J. S. (2008) - Contextualizing Instruction: Leveraging Students’ Prior Knowledge and Experiences to Foster Understanding of Middle School Science. Journal of research in science teaching, 45(1):79–100. DOI: 10.1002/tea.20203.

Rocha, M.B. (2012) - O potencial did́atico dos textos de divulgaç̃ao científica segundo professores de ciências. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia (ISSN: 1982-873X), 5(2):47-68, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, PR, Brasil. Available at http://revistas.utfpr.edu.br/pg/index.php/rbect/article/view/1263/847

Rosalino, L.M.; Rosalino, C. (2012) - Nature conservation from a Junior High School perspective. Journal for Nature Conservation, 20(3):153–161. DOI: 10.1016/j.jnc.2012.01.001.

Roth, W.M.; Lee, S. (2004) - Science Education as/for Participation in the Community. Science Education, 88(2):263-291. DOI: 10.1002/sce.10113

Santos, P.; Guedes, L. (1999) - Trilhas de Interpretaç̃ao da Natureza. 20p., Ed. FAPAS, Porto, Portugal. ISBN: 2200014249541.

Verdelhos, T.; Neto, J.M.; Marques, J.C.; Pardal, M.A. (2005) - The effect of eutrophication abatement on the bivalve Scrobicularia plana. Estuarine, Coastal and Shelf Science 63( 1–2):261–268. DOI: 10.1016/j.ecss.2004.11.019.

Serantes, A.P. (2008) - Os equipamentos para a Educaición Ambiental en Glici: Processos de diagnose e identificatión de criterios de calidade. In: P.Á. Meira & M.A. Torales (org.), Investigación e Formación en Educaión Ambiental: Novos escenarios e enfoques para un tempo de caçmbios, pp.129-145, Centro de Extensión Universit́aria e Divulgación Ambiental de Galicia (CEIDA), La Coruña, Espanha. ISBN: 978-8461245192.

Veríissimo, H.; Bremner, J.; Garcia, C.m., Patrício, J.; van der Linden, P.; Marques, J.C. (2012) - Assessment of the subtidal macrobenthic community functioning of a temperate estuary following environmental restoration. Ecological Indicators, 23:312-322. DOI: 10.1016/j.ecolind.2012.04.020.

Wellington, J.; Osborne, J. (2001) - Discussion in School Science: learning science through talking. In: J. Osborne & J. Wellington (orgs.), Language and Literacy in Science Education, pp.82-102, Buckingham, Open University Press, Maidenhead, Berkshire, UK. ISBN: 0335205992. Available at

van Wyk, E.; Breen, C.M.; Sherwill, T.; Magadlel, D. (2007) - Challenges for the relationship between science and society: developing capacity for ecosystem governance in an emerging democracy. Water Policy, 9(2):99–111. DOI: 10.2166/wp.2007.138.