Volume 12, Issue 1 - March 2012
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Revista de Gestão Costeira Integrada
Volume 12, Número 1, Março 2012, Páginas 57-78
DOI: 10.5894/rgci286
*
Submissão: 13 Maio 2011; Avaliação: 6 Julho 2011; Recepção da versão
revista: 3 Outubro 2011; Aceitação: 6 Dezembro 2011; Disponibilização
on-line: 28 Dezembro 2011
Intervenções de Dragagem na Barra de Aveiro (Portugal) e de Protecção da Zona Costeira a Sul *
Interventions to Dredge the Aveiro Inlet (Portugal) and Improve Protection of the Coastal Area to the South
T. L. Rosa1, A. Barata@, 1, J. Geadas Cabaço1, M. Teles1
@ - Autor correspondente: amgobarata@gmail.com
1 - Hidroprojecto, Engenharia e Gestão S.A, Rua Quinta das Romeiras, 104, 1495-236 Algés, Portugal.
2 - Geosub, Prospecção Geomática e Ambiente, Lda., Estrada da Rebelva, Lote 2, 1ºD, 2775-371 Carcavelos, Portugal.
RESUMO
O presente estudo foi desenvolvido no âmbito do projecto de dragagem de cerca de 1x106m3
de sedimentos na região da barra de Aveiro (costa NW de Portugal), com
obrigatoriedade de deposição no trecho costeiro a sul. Incluiu a
determinação dos locais mais adequados para a realização dessas
operações, tanto de dragagem, como de depósito das areias, mantendo
presente os seguintes objectivos: garantir que as condições de
operacionalidade e de segurança da navegação no acesso ao porto de
Aveiro não fossem postas em causa pelo assoreamento na zona costeira
exterior à barra e, ao mesmo tempo, acorrer à forte erosão costeira que
se tem verificado no trecho a sul, entre a Costa Nova e o Areão. O
estudo, que teve em consideração as condições locais da hidrodinâmica
do sistema e as características impostas pelo próprio projecto, foi
realizado em 2005, para as autoridades portuguesas com competências na
área de intervenção: Instituto Portuário e dos Transportes Marítimos
(IPTM), Administração do Porto de Aveiro (APA) e Instituto da Água
(INAG). Foi entendido, por estas entidades, como um contributo
fundamental para a gestão costeira integrada da zona, constituindo um
meio de apoio à tomada de decisão de actuação, a considerar na
resolução dos problemas associados à situação referida.
O presente
artigo descreve a metodologia utilizada para definir os locais de
dragagem e deposição de areia, bem como os critérios utilizados na
escolha da solução final. Numa primeira fase o estudo comportou uma
compilação e a análise de elementos hidrográficos existentes para a
zona, de forma a melhor efectuar a caracterização do local em termos da
evolução morfológica. Estes elementos constituíram a base da fase
seguinte, destinada a analisar e a prever o comportamento morfodinâmico
da zona, com avaliação das taxas de transporte sedimentar e teste das
soluções alternativas de dragagem e de deposição de areias. Nesta
segunda fase recorreu-se à aplicação de um sistema de modelos
matemáticos, com formulação bidimensional, que inclui a propagação da
ondulação e da maré, as correntes induzidas pelas ondas e o transporte
de sedimentos.
Numa fase final, a escolha da solução considerada como sendo a mais
adequada resultou da aplicação de um método multi-critério de análise
comparativa sobre sete possíveis soluções de dragagem e de deposição,
na qual foram considerados não só critérios técnicos, mas também
ambientais e económicos.
Palavras-chave: Modelação matemática, hidrodinâmica, transporte sedimentar, dragagem, gestão costeira integrada
ABSTRACT
The
Aveiro coastal lagoon is located on the NW coast of Portugal. It is the
largest Portuguese lagoon system which is permanently open to the sea.
It is centred within a sand coastal section about 150km long which has
regular bathymetry, with bathymetric lines almost parallel along the
coast. This regular pattern is only disturbed in the vicinity of the
Aveiro Lagoon, which is connected to the ocean through a channel that
provides shipping access to the port of Aveiro, located inside the
lagoon.
The NW waves generated in the North Atlantic, by
predominant N and NW winds, prevail near the NW Portuguese coast during
almost 80% of the year. In the channel connecting the lagoon to the
ocean, and in contrast to most of the Portuguese coast, the currents
induced by the tide are very strong. Sometimes they can reach about 4ms-1
at the entrance to the lagoon. Along the shoreline, off Aveiro bar, the
currents are mainly southward during most of the year, with velocities
about 0,5ms-1, and tide reaches of about 2,85m during spring tide, and 1,25m in neap tide conditions.
The ocean near the lagoon is characterised by an intense transport of
mainly non-cohesive sediments, southwards along the shoreline. Since
the 1950’s the area has been subject to several interventions intended
to improve shipping access to the port, including the construction of
maritime protection structures. The main north breakwater at the
entrance of the lagoon improved access by reducing sediment deposition
in the navigation channel, but also interrupted the littoral drift,
promoting sand deposition to the north of the north breakwater, and
increasing erosion to the south of the entrance. After the northern
zone became saturated, silting of the channel commenced. Several
coastal protection works, along the coastline, have attempted to
minimize this problem, including seawalls, groins, breakwaters, and
dredging of the channel to guarantee the depths required for shipping.
The present study evaluated the most suitable sites for the dredging of 1 000 000 m3
of sand from the channel or surrounding area, as well as the deposit of
the dredged material to the south of the lagoon entrance, in order to:
guarantee safety and operability of the port of Aveiro; avoid
silting-up of the coastal zone adjacent to the port entrance; and
minimise erosion of the coastal areas to the south.
The study was
performed in 2005, for the three authorities with jurisdiction over the
coastal area of Aveiro Lagoon (IPTM - Institute of Ports and Maritime
Transport; APA - Aveiro Port Administration and INAG - Portuguese Water
Institute) and took into account the local hydrodynamic conditions and
the characteristics and constraints of the project. It contributed
significantly to coastal management in the area, since supports
decision-making, conducting to the definition of an integrated solution
for the situation referred to above.
This paper describes the methodology used to define the possible sites
for dredging and deposition of the sand, as well as the criteria used
to select the preferred solution.
Firstly, the available hydrographic information was analysed, in order
to characterize the area and the bathymetric evolution of the sea bed.
This information was then used to study the morphodynamic behaviour in
the area, including estimating the sediment transport. Alternative sand
dredging and deposition solutions were tested using a 2D hydrodynamic
numerical model, including waves and tide propagation, currents induced
by the waves and sedimentary transport.
Finally, the preferred solution was chosen using multi-criteria
analysis for a comparative analysis of seven dredging and deposition
solutions, considering technical, environmental and economic criteria.
The final solution consists of dredging of 1 000 000m3
of sand in the Aveiro bar entrance, between 9,0m and 12,5m depth, and
the deposition of the dredged material in the sea to the south, in the
submersed sector of the beach, between 2,0m and 5,0m depth, over an
area between the third and fifth groins of Costa Nova.
Finally, the
study recommended the development of a regular monitoring programme to
take place after the project implementation, in order to objectively
evaluate sedimentary and bed evolution over the dredged and deposition
areas (beach and bed evolution).
The chosen solution was implemented by the competent authorities after 2008.
Keywords: Numerical modelling, hydrodynamics, littoral drift, dredging, integrated coastal zone management
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