Volume 12, Issue 3 - September 2012
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Revista de Gestão Costeira Integrada
Volume 12, Número 3, Setembro 2012, Páginas 389-398
DOI: 10.5894/rgci333
* Submission: May 8, 2012; Evaluation: June 12, 2012; Reception of
revised manuscript: September 14, 2012; Accepted: September 17, 2012;
Available on-line: September 19, 2012
Análise da Gestão de Resíduos Sólidos no Terminal Porto Novo do
Porto do Rio Grande, Brasil*
Solid Waste Management Analysis in the Porto Novo Terminal of
Rio Grande’s Port Facilities, Brazil
Alexandre Caldeirão Carvalho @, 1, Patrizia Raggi Abdallah 2
@ - corresponding author
1 - FURG - Universidade Federal do Rio Grande. Instituto de
Oceanografia (IO) – Laboratório de Gerenciamento Costeiro (LABGERCO),
Rio Grande, RS, Brasil. e-mail: acaldeirao@gmail.com
2 - FURG - Universidade Federal do Rio Grande, Instituto de Ciências
Econômicas Administrativas e Contábeis (ICEAC), Rio Grande, RS, Brasil.
e-mail: patrizia.abdallah@gmail.com
RESUMO
A partir de um estudo exploratório, descritivo e avaliativo, baseado em
uma pesquisa de cunho qualitativo, foi efetuada a análise e avaliação
da corrente gestão de resíduos sólidos do Terminal Porto Novo do Porto
do Rio Grande. Primeiramente buscou-se avaliar a conformidade do
instrumento de gestão utilizado, o Plano de Gerenciamento de Resíduos
Sólidos (PGRS) do Porto do Rio Grande, com a legislação vigente que
rege o tema, especificamente a Política Nacional de Resíduos Sólidos
(PNRS) e a Resolução da Diretoria Colegiada (RDC) da Agência Nacional
de Vigilância Sanitária (ANVISA) n° 56/2008. Posteriormente, por meio
de entrevistas e saídas de campo, a prática da gestão foi caracterizada
e avaliada, desta forma foi possível efetuar a comparação entre o
instrumento de gestão utilizado pelo porto e suas práticas de gestão.
Verificou-se que o instrumento de gestão está em conformidade com a
norma legal e que é extremamente válido, porém, a prática de gestão
constatada não se enquadra dentro daquilo que é determinado no PGRS.
Cabe destacar que não é necessário uma alteração no planejamento da
gestão de resíduos, uma vez que este está plenamente de acordo com a
legislação e atende às necessidades da área de abrangência, mas é
essencial uma mudança na cultura portuária e na prática de gestão
empregada, transformando a visão reativa e legalista em proativa e
realista. Desta forma não apenas as demandas dos órgãos ambientais,
como a confecção de um PGRS, serão atendidas, mas as necessidades reais
do porto serão sanadas.
Palavras-chave: Zona Costeira, Gestão Ambiental Portuária, Sustentabilidade,
ABSTRACT
The
economic and demographic growth, coupled with the technical
development, brought civilization to a contemporary level of
development never before dreamed. But this development exacerbated
expressed that natural resources are not unlimited. In this context,
fits the concept of sustainable development that can be seen as a new
paradigm that seeks to guide the decision making in organizations and
lists, search and consider topics such as economic development and
improved quality of life of the human population, using appropriate
natural resources and equitable international development. The present
study found that the wealth produced by Brazil, for exports, and much
of the imported inputs are released or received mostly (90%) through
the ports, constituting these as we logistical nodes, essential to
national development. Thus, the present study, based on the integrated
coastal management and building an exploratory, descriptive and
evaluative, based on a qualitative research, carried out the analysis
and assessed the current solid waste management of the Porto Novo
Terminal of the Port of Rio Grande in Brazil. First we sought to
evaluate the compliance of the management tool used, the Solid Waste
Management Plan (SWMP) of the Port of Rio Grande, with the current law
governing the issue, specifically the National Policy on Solid Waste
and the Resolution of the Board of Directors of the National Health
Surveillance Agency No 56/2008. Later, through interviews and field
trips, the practice of management was characterized and evaluated, in
this way it was possible to make a comparison between the management
tool used by the port and its management practices. It was found that
management tool is in accordance with the legal standard, and that is
extremely valid, however, the practical management detected does not
fit within what is determined in the SWMP. It is worth mentioning that
it is not necessary a change in the planning of waste management, since
that is fully in line with law and meets the needs of the catchment
area, but it is essential a change in the port culture and his practice
of management, changing the ‘end of pipe’ management to a proactive
management. Thus, not only the demands of environmental agencies, such
as the making of a SWMP will be missed, but the real needs of the port
will be resolved.
Keywords: Cost Zone, Port Environmental Management, Sustainability.
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