Menu:

 

 

Volume 13, Issue 2 - June 2013

 

Download (762KB, PDF)

 

 

  • Abstract / Resumo
  • References / Bibliografia
  • Citations / Citações

Revista de Gestão Costeira Integrada
Volume 13, Número 2, Junho 2013, Páginas 137-144

DOI: 10.5894/rgci334
* Submission: May 22, 2012; Evaluation: June 21, 2012; Reception of revised manuscript: July 25, 2012; Accepted: October 3, 2012; Available on-line: October 9, 2012

Percepção Ambiental de estudantes na Conservação das Tartarugas Marinhas em Aveiro, Portugal *

Environmental Perception of students on the Conservation of Sea Turtles in Aveiro, Portugal

Patricia Ishisaki Salvarani @, 1, Ana Carolina de Menezes Fernandes 1, Fernando Manuel Raposo Morgado 1


@ - Corresponding author: [email protected]
1 - Departamento de Biologia da Universidade de Aveiro, Campus Universitário de Santiago - 3810-193 Aveiro, Portugal


RESUMO
Devido à exploração dos recursos naturais pelo homem, espécies de animais e plantas sofrem a ameaça de extinção. O impacto humano sobre os habitats das tartarugas marinhas é reconhecido há décadas, sendo que todas as espécies estão catalogadas como “vulneráveis” ou “em perigo”. Uma das formas de sensibilizar a sociedade sobre a sua importância e riscos ambientais é através de informações sobre essas questões, através da Educação Ambiental (EA), que surgiu na década de 60 e na Conferência de Estocolmo foi apontada como uma das estratégias para a solução dos problemas ambientais e para a educação dos indivíduos. Em ambiente escolar, para que a educação seja efetiva, é necessário que o professor relacione os conteúdos aprendidos com o cotidiano dos alunos, para que os mesmos pensem as suas atitudes junto aos problemas ambientais. Este trabalho tem por objetivo identificar e caracterizar através da utilização de inquéritos, a percepção dos alunos de duas escolas em Aveiro, quanto aos conceitos ambientais focando a Conservação das Tartarugas Marinhas. Com base no levantamento da percepção dos alunos, foi possível identificar a necessidade de sensibilizá-los sobre as questões ambientais, principalmente na conservação de animais marinhos, pois a maioria não possui conhecimento da importância de sua preservação.

Palavras-chave: Conservação; Tartarugas Marinhas; Percepção Ambiental; Inquéritos.

ABSTRACT
Due to the exploitation of natural resources by man, animal and plant species face the threat of extinction. And the human impact on habitats of sea turtles has been recognized for decades, and that all species are listed as “vulnerable” or “endangered.” One way to make society aware of its importance and environmental risks is through information on these issues through the Environmental Education (EE), which emerged in the 60s and the Stockholm Conference was named one of the strategies for solving environmental issues and education of individuals. In the school environment, for education to be effective, it is necessary that the teacher relates the content learned from the daily lives of students so that they think with their attitudes to environmental issues. This work aims to identify and characterize by the use of surveys, the perception of students from two schools in Aveiro, about the environmental concepts focusing on the Conservation of Sea Turtles. Based on the survey of the perceptions of students, it was possible to identify the need to sensitize them on environmental issues, especially in the conservation of marine animals, as the majority has no knowledge of the importance of its preservation.

Keywords: Conservation; Marine Turtles; Environmental Awareness; Surveys.

 

Amaro, A.; Póvoa, A.; Macedo, L. (2005) - A arte de fazer questionários. 10p., Tese de Mestrado, Universidade do Porto, Porto, Portugal. Não publicado.

Baldin, N.; Medeiros, S.H.W.; Destefani, A.; Silva, A.P.; Trindade, E.P.; Nascimento, R.C. (2004) - Instrumento de pesquisa em educação ambiental comunitária – elaboração e testagem: uma experiência na comunidade Vila Nova em Joinville – SC. Revista Saúde e Ambiente (ISSN: 1518-756X), 5(2):52-68. Disponível em: http://periodicos.univille.br/index.php/RSA/article/view/63/99.

Berna, V. (2004) - Como fazer educação ambiental. 144p., 2º ed., Paulus, São Paulo, SP, Brasil. ISBN: 8534918449.
Bogan, M.B.; Kromrey, J.D. (1996) - Measuring the Environmental Literacy of High School Students. Florida Journal of Educational Research (ISSN: 0428-7355), 36:61-72. Disponível em: http://www.coedu.usf.edu/fjer/1996/1996_Bogan.htm.

Bondioli, A.C.V.; Nagaoka, S.M.; Filho, E.L.A.M. (2005) - Ocorrência, distribuição e status de conservação das tartarugas marinhas presentes na região de Cananéia, SP. II Jornada de Conservação e Pesquisa de Tartarugas marinhas no Atlântico Sul Ocidental, Praia do Cassino, SP, Brasil. Disponível em:
http://www.tortugasaso.org/ASO3.pdf.

Costa, G.O. (2004) - Educação Ambiental - Experiências dos Zoológicos Brasileiros. Revista eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (ISSN: 1517-1256), 13:140-150, Rio Grande, RS, Brasil. Disponível em: http://www.remea.furg.br/edicoes/vol13/art09.pdf.

Crouse, D.T.; Crowder, L.B.; Caswell, H. (1987) - A Stage-Based Population Model for Loggerhead Sea Turtles and Implications for Conservation. Ecology, 68(5):1412-1423. doi:10.2307/1939225.

Dias, G.F. (2000) - Educação ambiental: princípios e práticas. 552p., 6º ed., Editora Gaia, São Paulo, SP, Brasi. ISBN: 8585351098.
Epperly, S.; Frazier, J. (2000) - Resolutions of the Members of the 20th Annual Symposium on Sea Turtle Biology and Conservation. Marine Turtle Newsletter (ISSN: 0839-7708), 88:22-26. Disponível em: http://www.seaturtle.org/mtn/PDF/MTN88.pdf.

Ferreira, M.C.E.; Hanazaki, N.; Simões-Lopes, P.C. (2006) - Conflitos ambientais e a conservação do boto-cinza na visão da comunidade da Costeira da Armação, na APA de Anhatomirim, Sul do Brasil. Natureza & Conservação (ISSN: 1679-0073), 4(1):64-74.

Frazão, J.O.; Silva, J.M.; Castro, C.S.S. (2010) - Percepção Ambiental de alunos e professores na Preservação das Tartarugas Marinhas na Praia de Pipa – RN. Revista Eletrônica Mestrado em Educação Ambiental (ISSN: 1517-1256), 24:1517-1256, Rio Grande, RS, Brasil. Disponível em: http://www.remea.furg.br/edicoes/vol24/art10v24.pdf.

Gil, A.C. (2006) - Métodos e técnicas de pesquisa social. 206p., Editora Atlas, São Paulo, SP, Brasil. ISBN: 8522451427.

Gil, A.C. (2007) - Como elaborar projetos de pesquisa. 175p., 4º ed., Editora Atlas, São Paulo, SP, Brasil. ISBN: 8522458235.

Ghglione, R.; Matalon, B. (1997) - O Inquérito – Teoria e Prática. 348p., 3º ed., Celta Editora, Oeiras, Portugal. ISBN: 9727741207.

Graciolli, S.R.P.; Zanon, A.M.; Souza, P.R. (2008) - “Jogo dos predadores”: uma proposta lúdica para favorecer a aprendizagem em ensino de ciências e educação ambiental. Revista eletrônica Mestrado em Educação Ambiental (ISSN: 1517-1256), 20:202-216, Rio Grande, RS, Brasil. Disponível em: http://www.remea.furg.br/edicoes/vol20/art15v20.pdf.

Guimarães, M. (2005) - Dimensão ambiental na educação. 108p., 7º ed., Editora Papirus, Campinas, SP, Brasil. ISBN: 8530803329.

Hero, J.; Ridgwa, Y.T. (2006) - Declínio global de espécies. In: C.F.D. Rocha, H.G. Bergallo, M.A.S. Alves, & M.V. Sluys (org.), Biologia da conservação: essências, pp. 53-90, Editora Rima, São Carlos, SP, Brasil. ISBN: 85-7656-089-5.

Herman, M.L.; Passineau, J.F.; Schimpf, A.L.; Treuer, P. (1992) - Orientando a Criança para Amar a Terra. 176p., Augustus Editora, São Paulo, SP, Brasil. ISBN: 8585497017.

IUCN (2009) - IUCN Red List of Threatened Species. IUCN - International Union for Conservation of Nature and Natural Resources. Disponível em: http://www.iucnredlist.org/.

Jiménez Aleixandre, M.P.; López R.R.; Pereiro, C. (1995) - Integrando la educación ambiental en el currículum de ciencias. Alambique: Didática de las ciencias experimentales (ISSN: 1133-9837), 6:9-17, Barcelona, Espanha. Disponível em: http://alambique.grao.com/revistas/alambique/
006-la-educacion-ambiental/integrando-la-ea-en-el-curriculum-de-ciencias
.

Kollmuss, A.; Agyeman, J. (2002) - Mind the Gap: why do people act environmentally and what are the barriers to pro-environmental behavior?. Environmental Education Research, 8(3):239-260. doi: 10.1080/13504620220145401.

Laist, D.W. (1987) - Overview of the Biological Effects of Losta and Discarded Plastic Debris in the Marine Environment. Marine Pollution Bulletin, 18(6):319-326. doi: 10.1016/S0025-326X(87)80019-X.

Lavega, E.L. (2004) - Awareness, Knowledge, and Attitude about Environmental Education: Responses from Environmental Specialists. High School Instructors, Students, and Parents. Phd thesis, 92 p., University of Central Florida, Orlando, FL, USA. Não Publicado.

Luck, M. (2003) - Education on marine mammal tours as agent for conservation-but do tourists want to be educated?. Ocean & Coastal Management, 46(9-10):943-956. doi:10.1016/S0964-5691(03)00071-1.

Lutcavage, M.E.; Plotkin, P.; Witherington, B.; Lutz, P.L. (1997) - Human impacts on sea turtle survival. In: P.L. Lutz & J.A. Musick (eds.), The Biology of Sea Turtles, pp.387-409, CRC Press. Vancouver, WA, EUA. ISBN: 9780849384226.

Mayer, M. (1998) - Educación Ambiental: de la acción a la investigación. Enseñanza de las Ciencias (ISSN: 0212-4521), 16(2):217-231, Barcelona, Espanha. Disponível em: http://www.raco.cat/index.php/ensenanza/
article/view/21530/21364
.

Monteiro, S.; Sousa, M.H.; Malhão, V.; Parente, M.; Medeiros, A.; Costa, A.C.; Cunha, R.T.C. (2007) - Actividade de Educação Ambiental realizadas pelo CCPA no decorrer da XIII Expedição Científica do Departamento de Biologia – Flores e Corvo. Relatórios e Comunicações do Departamento de Biologia, nº 35, pp.163-167, Ponta Delgada, São Miguel, Açores, Portugal. ISBN: 9789728612382. Disponível em : https://repositorio.uac.pt/bitstream/10400.3/724/1/Actividades%20de
%20educa%C3%A7%C3%A3o%20ambiental%20realizadas%20pelo%
20CCPA%20no%20decorrer%20da%20XIII%20Expedi%C3%A7%C3%
A3o%20Cient%C3%ADfica%20do%20Departamento%20de%20Biologia
%20%E2%80%93%20Flores%20e%20Corvo%202007.pdf
.

Morin, E. (2005) - Os sete saberes necessários à educação do futuro. 118p., 11º ed., Editora Cortez, São Paulo, SP, Brasil. ISBN: 852490741X.

Morgado, F.; Pinho, R.; Leão, F. (2000) - Educação Ambiental, Para um ensino interdisciplinar e experimental da Educação Ambiental. 102p., Plátano Edições Técnicas, Lisboa, Portugal. ISBN: 9727072747.

Muñoz, G.T. (2003) - El cuestionario como instrumento de investigación / evaluación. Tomás García Muñoz, Almendralejo, Espanha. 28p. Disponível em: http://personal.telefonica.terra.es/
web/medellinbadajoz/sociologia/El_Cuestionario.pdf
.

Nagagata, E. (2006) - A importância da Educação Ambiental como ferramenta adicional a programas de Conservação. In: Rocha, C.F.D.; Bergalho, H.G.; Van Sluys, M.; Alves, M.A.S. (org.), Biologia da Conservação: essências, pp.583-584, Editora Rima, São Carlos, SP, Brasil. ISBN: 8576560895.

Oliveira, L.A.A.; Milaré, T.; Silva, C.S., Marques, R.N.; Oliveira, O.M.M.F. (2005) - Educação Ambiental e Artística: uma parceria que deu certo. Anais do IV Encontro Ibero-americano de coletivos escolares, Lajeado, RS, Brasil.

Özden, M. (2008) - Environmental Awareness and Attitudes of Student Teachers: An Empirical Research. International Research in Geographical and Environmental Education, 17(1):40-55. doi: 10.2167/irgee227.0.

Palma, I.R. (2005) - Análise da percepção ambiental como instrumento ao planejamento da educação ambiental. Dissertação (Mestrado em Engenharia) – Escola de Engenharia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil. Disponível em http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/7708/
000554402.pdf?sequence=1

Parasuraman, A. (1991) - Marketing research. 898p., 2º ed., Addison Wesley Publishing company, Miami, Estados Unidos da America. ISBN: 0201502828.

Pardal, L.; Correia, E. (1995) - Métodos e Técnicas de Investigação Social. 192p., Areal Editores, Porto, Portugal. ISBN: 9789896472542.

Pedrini, A.G. (1998) - Educação Ambiental: reflexões e práticas contemporâneas. 294p., Editora Vozes, Petrópolis, RJ, Brasil. ISBN: 8532619460.

Poloczanska, E.S.; Limpus, C.J.; Hays, G.C. (2009) - Vulnerability of marine turtles to climate change. Advances in Marine Biology , 56:151-211. ISBN: 978-0-12-374960-4. DOI: 10.1016/S0065-2881(09)56002-6.

Pupo, M.M.; Soto, J.M.R.; Hanazaki, N. (2006) - Captura incidental de tartarugas marinhas na pesca artesanal da Ilha de Santa Catarina, SC. Biotemas (ISSN: 0103 – 1643), 19(4):63-72, Florianópolis, SC, Brasil. Disponível em: http://www.biotemas.ufsc.br/volumes/
pdf/volume194/p63a72.pdf
.

Quivy, R.; Campenhoudt, L. (1998) - Manual de Investigação em Ciências Sociais. 282p., Gradiva, Lisboa, Portugal. ISBN: 9726622751.

Reis, M.L. (1998) - Anos de registro de animais silvestres recebidos pelo JZB de particulares ou de apreensão: Implicações BA conservação da fauna do Distrito Federal. Resumos do XXII Congresso Brasileiro de Zoologia, 360 p, Recife, PE, Brasil.

Rodrigues, E. (2002) - Conservation Biology; a crisis science Semina. Ciências Agrárias, (ISSN: 1676-546X), 23(2):261-272 Londrina, PR, Brasil. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/
index.php/semagrarias/article/view/2107
.

Sahin, H.; Erkal, S. (2010) - The attitudes of middle school teachers toward the environment - Social Behavior & Personality (ISSN: 1179-6391), 38(8):1061-1071, Palmerston North, New Zealand. Disponível em: http://www.sbp-journal.com/index.php/sbp/issue/view/174.

Sales, G.; Giffoni, B.B.; Barata, P.C.R. (2008) - Incidental catch of sea turtles by the Brazilian pelagic longline fishery. Journal of the Marine Biological Association of the United Kingdom, 88(4):853-864.
doi: 10.1017/S0025315408000441.

Saraiva, V.M.; Nascimento, K.R.P.; Costa, R.K.M. (2008) - A prática pedagógica do ensino de educação ambiental nas escolas públicas de João Câmara – RN. Holos, (ISSN: 1807-1600), 24(2):81-93, Rio Grande do Norte, RN, Brasil. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/
index.php/HOLOS/article/view/187
.

Torres, D.F.; Oliveira, E.S. (2008) - Percepção Ambiental: Instrumento para Educação Ambiental em Unidades de Conservação. Revista eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental (ISSN: 1517-1256), 21:227-235, Rio Grande, RS, Brasil. Disponível em: http://www.remea.furg.br/edicoes/vol21/art15v21.pdf.

Villio, A.M.; Paiva, C.R. (2003) - Percepção Ambiental de Alunos da 1º a 4º sério - Ensio Fundamental. Trabalho de conclusão do curso de PósGraduação - Latu Sensu, Especialização em Educação Ambiental da Universidade de São Paulo - Faculdade de Saúde Pública, São Paulo, SP, Brasil. Não Publicado.

Wetherall, J.A.; Balazs, G.H.; Tokunaga, R.A.; Young, M.Y.Y. (1993) - Bycatches of marine turtles in North Pacific high-seas driftnet fisheries and impacts on the stocks. International North Pacific Fisheries Commission Bulletin (0074-7157), 53(3):519-538, Vancouver, Canadá. Disponível em: http://www.npafc.org/new/inpfc/
INPFC%20Bulletin/Bull%20No.53/Bulletin53(II).pdf
.

em construção