Menu:

 

 

Volume 14, Issue 1 - March 2014

 

Download (10.081KB, PDF)

 

 

  • Abstract / Resumo
  • References / Bibliografia
  • Citations / Citações

Revista de Gestão Costeira Integrada
Volume 14, Número 1, Março 2014, Páginas 81-94

DOI: 10.5894/rgci448
* Submission: 24 October 2013; Evaluation: 23 December 2013; Reception of revised manuscript: 15 January 2014; Accepted: 22 January 2014; Available on-line: 28 February 2014

A Faixa Terrestre da Zona Costeira e os Recursos Hídricos na Região Hidrográfica do Atlântico Sul, Brasil *

The terrestrial coastal zone and the water resources in the South Atlantic Hydrographical Region, Brazil

Ester Loitzenbauer @, 1, Carlos André Bulhões Mendes 1


@ - correspondingauthor
1 - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Pesquisas Hidráulicas (IPH/UFRGS), Av. Bento Gonçalves, 9500 – CEP 91501-970 – Caixa Postal 15029 – Porto Alegre, RS, Brasil.
e-mails: Loitzenbauer - [email protected]; Mendes - [email protected]


RESUMO
No Brasil, o Plano Nacional de Gerenciamento Costeiro II delimita a faixa terrestre da zona costeira, utilizando, principalmente, critérios administrativos, os limites municipais. Contaminação das águas costeiras e aumento da intrusão salina são exemplos de problemas que podem surgir quando a delimitação da área de gestão não contempla o funcionamento dos sistemas físicos, como as bacias hidrográficas. Partindo da premissa de que existe uma relação de causa e efeito entre o uso da terra na bacia e a qualidade ambiental costeira, o presente estudo analisa a delimitação da zona costeira terrestre da Região Hidrográfica do Atlântico Sul. A partir do confronto entre a definição federal e a dos estados com os limites da bacia que drena para o oceano, propostas são elaboradas para os estados que apresentam deficiências na integração dos processos físicos com as fronteiras de gestão costeira. Observa-se que os estados, muitas vezes, não utilizam a mesma definição proposta pela esfera federal. Os estados do Rio Grande do Sul, Paraná e São Paulo incluem, de alguma forma,na sua definição de zona costeira terrestre, o critério da bacia de drenagem. Somente o estado de Santa Catarina não o considera, e, além disso, usa uma definição que diminui a delimitação nacional. O estado de Santa Catarina deve aprimorar a sua definição. Em primeiro lugar, através da inclusão dos municípios excluídos da definição nacional. Em segundo lugar,por meio da criação de uma zona de influência costeira, que não faz parte da zona costeira propriamente dita, mas que seria uma zona para a integração das políticas ambientais, sobretudo da gestão costeira com os recursos hídricos. O estado do Rio Grande do Sul, apesar de considerar a bacia de drenagem na sua definição de zona costeira, não considera os limites municipais, preconizados pela definição nacional. As definições dos estados do Paraná e de São Paulo estão aceitáveis, considerando suas características físicas. Observa-se a tendência de utilizar definições mais específicas no nível estadual. Contudo, dos estados analisados, não há nenhuma que possa ser extrapolada para os outros estados. Cada estado deve considerar delimitações mais específicas em função das suas particularidades físicas, sobretudo a área da bacia de drenagem costeira.

Palavras-chave: Gerenciamento Costeiro, Fronteiras de Gestão, Gestão Integrada de Recursos Hídricos, bacia de drenagem.

ABSTRACT
The Brazilian National Coastal Management Plan II defines the terrestrial stripe of coastal zone using mainly administrative criteria, namely the municipal boundaries. Pollution of coastal waters and increase in saltwater intrusion are examples of problems that may occur when the management boundaries does not consider the physical systems, such as the catchment basin. The hydrographical basin is the area that drains the rainwater to the watercourses, following the geographic and topographic environmental characteristics. Thus, the hydrographical basin can be set as the unit of environmental management. Assuming that there is a cause-effect interaction between the land use in the basin and the coastal environmental quality, this article does an analysis of the terrestrial coastal zone definition in the Brazilian South Atlantic Hydrographical Region. The federal coastal definition is compared with the states definition and with the hydrographical basin that drains directly to the ocean. Then proposals for new coastal zone boundaries are made for the states that have deficiencies in integrating the physical boundaries in the coastal management boundaries. There are conflicts regarding the territorial cuts in the integrated management in Brazil. The water resource policy uses the hydrographical basin as unit; the environmental policy uses the territorial limits of the federal entities (union, states and municipality) and the coastal management uses the Coastal Management National Plan definition and the municipalities as units. In this context, this article aims to propose a manner to find an intersection of these territorial cuts, especially between water resources and the coastal zone. The concept used was that the boundaries of coastal zone can be the basis for the integration of environmental policies. It was noted that states often do not apply the same definition as the federal government. The states of Rio Grande do Sul, Paraná and São Paulo somehow include in their coastal zone definition the criterion of drainage basin. Only the state of Santa Catarina does not. Furthermore, it uses a smaller definition than the national one. The Santa Catarina state must improve its coastal definition. Firstly, through the inclusion of municipalities excluded from the national definition, which has in their territory activities of great environmental impact (coal mining). Second, by creating a zone of coastal influence (ZCI), which is not part of the coastal zone itself, but an area for the integration of environmental policies, especially coastal and water resources. The ZCI could be defined based in the physical dynamics of the environmental and the drainage basin. The management strategy of the ZCI will be different from the coastal zone itself. It will not be under the rules of the national coastal management plan, i.e., having a municipal plan of coastal management, but will be an area where the land and water use should considerer the consequences to the coastal zone. Environmental licensing and water permits in the ZCI should observe the cause-effect relation in the coastal zone. The water permits must control the freshwater inflow necessary to the estuarine ecosystems and the natural saltwater intrusion in the estuary. The environmental licensing and the qualitative water permits must be used to maintain a good water quality in the coastal zone. The ZCI could be defined based on the Kjerfve (1987) estuary’s definition – in which the upper estuary is bounded in the tidal penetration. Then, the ZCI would be the area between the upper limit of the estuary and the coastal zone (defined by the National Plan of Coastal Management). Although the state of Rio Grande do Sul observes the catchment basin in its definition, it do not consider the municipality limits, as recommended by the national government. The management process becomes complicated when the instruments of coastal management can be applied only in part of the municipality territory. The Rio Grande do Sul definition should be improved by including the municipality criterion. The intersection between the municipality and the basin criteria should be done by rounding off. The municipalities with an area of more than 50 % inside the coastal drainage basin is included in the coastal zone, and the ones with less than 50% of the area will be not coastal zone. The Paraná and São Paulo coastal zone definitions are considered acceptable as it includes the catchment basin and the municipality criteria. It is observed a tendency to use more specific definitions at the state level. However, in the states analyzed, there is no definition that can be extrapolated to other states. Each state should have a specific definition in terms of their physical peculiarities, especially the size of the coastal catchment. In the states of Rio Grande do Sul, Paraná and São Paulo the integrated coastal and water resources management should be done in the coastal zone, and there is no need for a zone of integration. Outside the coastal zone, the instruments of water resources and environmental management should be applied as usual.

Keywords: Coastal Management, Management Boundaries, Integrated Water Resources Management, drainage basin.

 

Beatley, T.; Brower, D.J.; Schwab, A.K. (2002) – An Introduction to Coastal Zone Management. 352p., Island Press, Washington, DC, U.S.A. ISBN: 978-1559639156.

Clark, J.R. (1996) – Coastal Zone Management Handbook. 720p., Lewis Publishers, New York, NY, U.S.A. ISBN: 978-156670092.

Genz, F.; Lessa, G.C.; Cirano, M. (2008) – Vazão Mínima para Estuários: Um caso no Rio Paraguaçu/BA. Revista Brasileira de Recursos Hídricos (ISSN 2318-0331), 13(3):73-82, Porto Alegre, RS, Brasil. Disponível em http://www.abrh.org.br/SGCv3/UserFiles/Sumarios/
a7f66c99aad323b5e031a87058f1b745_d08ee46b14f2e9894fab5c658
ca387fe.pdf

Jablonski, S.; Filet, M. (2008) – Coastal management in Brazil – A political riddle. Ocean & Coastal Management, 51(7):536-543. DOI: 10.2112/06-0723.1

Kennish, M.J. (2002) – Environmental threats and environmental future of estuaries. Environmental Conservation, 29(1):78-107. DOI: 10.1017/S0376892902000061

Kjerfve, B. (1987) – Estuarine Geomorphology and Physical Oceanography. In: J.W. Day Jr., C.H.A.S. Hall, W.M. Kemp, A. Yáñez-Aranciba, (eds.), Estuarine Ecology, pp.47-78, Wiley, New York, NY, U.S.A. ISBN: 978-0471062639.

Lindeboom, H.; van Kessel, J.G.; Berkenbosch, L. (2005) Areas with special ecological values on the Dutch Continental Shelf. 103 p., Rijkwaterstaat, Den Haag, Netherlands. ISBN: 90-369-3415-X. http://edepot.wur.nl/3249

Loitzenbauer, E.; Mendes, C.A.B. (2011) – A dinâmica da salinidade como uma ferramenta para a gestão integrada de recursos hídricos na zona costeira: uma aplicação à realidade brasileira. Revista de Gestão Costeira Integrada, 11(2):233-245. DOI: 10.5894/rgci248

Loitzenbauer, E.; Mendes, C.A.B. (2012) – Salinity dynamics as a tool for water resources management in coastal zones: Na application in the Tramandaí River basin, southern Brazil. Ocean & Coastal Management, 55:52-62. DOI: 10.1016/j.ocecoaman.2011.10.011

MMA (2006) – caderno da Região Hidrográfica Atlântico Sul. 128p., Ministério do Meio Ambiente, Secretaria dos Recursos Hídricos, Brasília, DF, Brasil. ISBN: 85-7738-062-9.

MMA (2008) – Macrodiagnóstico da Zona costeira e Marinha do Brasil. 241p., Ministério do Meio Ambiente, Brasília, Brasil. ISBN: 978-8577381128..

Monteiro, P.M.S.; Marchand, M. (2009) – Catchment2Coast: A systems approach to coupled river-coastal ecosystem science and management. 92p., Deltares Select Series Vol. 2, IOS Press, Amsterdam, Países Baixos. ISBN: 978-1607500308.

Nicolodi, J.L.; Zamboni, A.; Barroso, G.F. (2009) – Gestão Integrada de Bacias Hidrográficas e Zonas Costeiras no Brasil: Implicações para a Região Hidrográfica Amazônica. Revista de Gestão Costeira Integrada, 9(2):9-32. DOI: 10.5894/rgci115

Olsen, S.B.; Padma, T.V.; Richter, B.D. (2006) – Guía para el Manejo del Flujo de Agua Dulce a los Estuarios. 44p., USAI, The Nature Conservancy, The Coastal Resource Center e University of Rhode Island, Washington, DC, U.S.A. Disponível em http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/
PNADI095.pdf

Pereira, R.M.FA (2011) – Expansão urbana e turismo no litoral de Santa Catarina: o caso das microrregiões de Itajaí e Florianópolis. Interações 12(1):101-111. DOI: 10.1590/S1518-70122011000100010

Sorensen, J.C.E; McCreary, S.T. (1990) – Institutional Arrangements for Managing Coastal Resources and Environments. 194p., Coastal Management Publications No. 1. NPS/US AID Series, National Park Service, Office of International Affairs, Washington, DC, U.S.A. ISBN: 978-0931531002.

UN (1982) – United Nations Conference on the Law of the Sea. 208p., United Nations, Montego Bay, Jamaica. http://www.un.org/depts/los/
convention_agreements/texts/unclos/unclos_e.pdf

UNEP/MAP/PAP, (1999) – Conceptual Framework and Planning Guidelines for Integrated Coastal Area and River Basin Management. 78p., Priority Actions Programme, UNEP, Split, Croácia. ISBN: 953-6429-27-69. http://www.pap-thecoastcentre.org/pdfs/
ICARM%20Guidelines.pdf

Legislação citada
Resolução CIRM Nº 005/98. Aprova o Plano Nacional de Gerenciamento Costeiro II (PNGC II). Publicado no DOU, de 14/01/1998, pp. 36-37. Disponível em http://www.dern.ufes.br/gc/Plano%20Nacional%
20de%20Gerenciamento%20Costeiro%20II.pdf

Resolução Conama n°001/86. Dispõe sobre critérios básicos e diretrizes gerais para a avaliação de impacto ambiental. Publicado no DOU, de 17/02/1986, pp. 2548-2549. Disponível em http://www.mma.gov.br/port/conama/res/res86/res0186.html

Texas Water Code, Subtitle B: Water Rights. pp.195-329, Austin, TX, U.S.A. Disponível em http://www.statutes.legis.state.tx.us/Docs/SDocs/
WATERCODE.pdf
.

Web sites
FEPAM, (s/d) – Programa de Gerenciamento Costeiro – GERCO/RS. FEPAM, Fundação Estadual de Proteção Ambiental Henrique Luis Roessler, Porto Alegre, RS, Brasil. In: http://www.fepam.rs.gov.br/programas/gerco.asp (acedido em Outubro de 2013)

 

em construção