Menu:

 

 

Volume 14, Issue 4 - December 2014

 

Download (990KB, PDF)


 

  • Abstract / Resumo
  • References / Bibliografia
  • Citations / Citações

Revista de Gestão Costeira Integrada
Volume 14, Número 4, Dezembro 2014, Páginas 581-590

DOI: 10.5894/rgci513
* Submission: 21 MAY 2014; Peer review: 21 JUN 2014; Revised: 25 SET 2014; Accepted: 7 OCT 2014; Available on-line: 10 OUT 2014 


The role of environmental education in changing school students’ percep- tions of and attitudes toward coral reefs in the Fernando de Noronha Ar- chipelago, Brazil *  

Fernanda Maria Duarte do Amaral @, a, Maria de Fátima de Araújo Vieira Santos a, Katarina Vasconcelos de Melo b, Catarina Fernandes de Oliveira Fraga b, Gilvaneide Ferreira de Oliveira b, Andrea Quirino
Steiner c, Alexandre de Gusmão Pedrini d


@ - Corresponding author, to whom correspondence should be addressed.
a - Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Departamento de Biologia, Rua Dom Manoel de Medeiros, s/n – Dois Irmãos,
Recife, PE, Brazil. e-mails: Amaral <[email protected]>; Santos <[email protected]>; Melo <[email protected]>
b - Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Departamento de Educação, Recife, PE, Brazil. e-mails: Fraga <[email protected]>; Oliveira <[email protected]>
c - Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), Departamento de Ciência Política, Recife, PE, Brazil. e-mail: <[email protected]>
d - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Departamento de Biologia Vegetal, Rio de Janeiro, RJ, Brazil. e-mail: <[email protected]>


ABSTRACT
The objective of this study was to investigate attitudes regarding the conservation of reef environments at the Fernando de Noronha Archipelago. The project was conducted with students aged 10-18, in 2005, and included several educational activi- ties, as well as the creation of a Reef Environment Museum at the local public school; questionnaires were administered in order to compare students' knowledge before and after these activities by using reference concepts of reefs, corals, environ- mental education and citizenship. We also analyzed students’ views on the importance of corals, possible benefits brought about by reefs, changes in the marine environment, and their interest in participating in projects related to the conservation of reef environments. Initially, corals and reefs were perceived by students as valuable resources only when they generated eco- nomic advantages through tourism. After the educational interventions the students acquired concepts that were more aligned with environmental conservation per se; among the main results approximately 25% more students said they would agree to participate in educational projects to promote the conservation of reef environments after the interventions. However, due to the lack of interest in the project by several of what should have been key actors in the process, this study also showed that support from indirect actors (teachers, parents, school personnel) is just as important as the participation of the targeted group itself.    

Keywords:  citizenship; environmental perception; environmental education; coral reefs 


O papel da educação ambiental na mudança das percepções e atitudes dos estudantes quanto aos recifes de coral no Arqui- pélago de Fernando de Noronha, Brasil 


RESUMO

O objetivo deste estudo foi investigar atitudes relacionadas à conservação dos ambientes recifais no Arquipélago de Fernando de Noronha. O projeto foi conduzido com estudantes com idades entre 10 e 18 anos, em 2005, e incluiu diversas atividades educacionais, bem como a criação de um Museu de Ambientes Recifais na escolar pública local; questionários foram apli- cados a fim de comparar o conhecimento dos alunos antes e após estas atividades, através do uso dos conceitos de referência de recifes, corais, educação ambiental e cidadania. Também se analisou a visão dos estudantes sobre a importância dos corais, os possíveis benefícios trazidos pelos recifes, as mudanças no ambiente marinho e o interesse na participação de pro- jetos relacionados à conservação dos ambientes recifais. Inicialmente, os corais e os recifes foram percebidos pelos estu- dantes como recursos valiosos apenas quando geravam vantagens econômicas por meio do turismo. Após as intervenções educativas, os estudantes adquiriram conceitos que estavam mais alinhados com a conservação ambiental por si só; entre os resultados principais, aproximadamente 25% mais estudantes disseram que aceitariam participar de projetos educacionais para promover a conservação dos ambientes recifais após as intervenções. Entretanto, devido à falta de interesse de alguns dos que deveriam ter sido atores chave no processo, este estudo também mostrou que o apoio de atores indiretos (professores, pais, funcionários da escolar) é tão importante quanto à participação do grupo enfocado.   

Palavras-chave: cidadania; percepção ambiental; educação ambiental; recifes de coral 

 

Amaral, F.M.D.; Ramos, C.A.C.; Leão, Z.M.A.N.; Kikuchi, R.K.P.; Lima, K.K.M.; Longo, L.L.; Cordeiro, R.T.S.; Lira, S.M.A.; Vasconcelos, S.L. (2009) - Checklist and morphometry of ben- thic cnidarians from the Fernando de Noronha Archipelago, Brazil. Cahiers de Biologie Marine (ISSN: 2262-3094). 50(3):277-290, Station Biologique de Roscoff, Roscoff. France. Available on-line at http://www.sb-roscoff.fr/cbm/pdf/214135 0703

Araújo, L.F.; Lobo Filho, J.G. (2009) - Análise psicossocial da violência contra idosos. Psicologia: Reflexão e Crítica, 22(1):153-160. DOI: 10.1590/S0102-79722009000100020 

Armstrong, H.G. (2005) - Environmental education in Tobago’s primary schools: a case study of coral reef education. Revista de Biología Tropical (ISSN: 0034-7744), 53(1):229-238, Uni- versidad de Costa Rica, São José, Costa Rica. Available on-line at http://www.redalyc.org/pdf/449/44920889024.pdf 

Ballantyne, R.; Packer, J. (2002) - Nature-based Excursions: School Students’ Perceptions of Learning in Natural Environments. In- ternational Research in Geographical and Environmental Edu- cation, 11(3):218-236. DOI: 10.1080/10382040208667488.

Behrendt, M.; Franklin, T. (2014) - A review of research on school field trips and their value in education. International Journal of Environmental & Science Education, 9(3):235-245. DOI: 10.12973/ijese.2014.213a

Bhandari, B.B.; Abe, O. (2000) - Environmental Education in the Asia-Pacific Region: Some Problems and Prospects. Interna- tional Review for Environmental Strategies (ISSN: 1345-759), 1(1):57-77, Institute for Global Environmental Strategies, To- kyo, Japan. Available on-line at http//pub.iges.or.jp/modules/ envirolib/upload/405/attach/057_077_bhandari_abe.pdf 

Bizerril, M.X.A.; Faria, D.S. (2001) - Percepção de professores sobre a educação ambiental no ensino fundamental. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (ISSN: 2176-6681), 82(200/201/202):57-69, Inep, Brasília, DF, Brazil. Available on- line at http://rbep.inep.gov.br/index.php/RBEP/article/view/414 

Bryant, D.; Burke, L.; Mcmanus, J; Spalding, M. (1998) - Reefs at Risk: A Map-Based Indicator of Threats to the World´s Coral Reefs. World Resources Institute (ISSN: 0258-6150), 60p., Washington, D.C., U.S.A. Available on-line at http://coralreef. noaa.gov/aboutcrcp/strategy/
reprioritization/wgroups/resources/ climate/resources/reefsatrisk.pdf

Calado, H.; Fonseca, C.; Vergílio, M.; Costa, A.; Moniz, F.; Gil, A.; Dias, J.A. (2014a) - Small Islands Conservation and Protected Areas. Revista Gestão Costeira Integrada / Journal of Inte- grated Coastal Zone Management, 14(2):167-174. DOI: 10.5894/rgci523

Calado, H.; Vergílio, M.; Fonseca, C.; Gil, A.; Moniz, F.; Silva, S.F.; Moreira, M.; Bragagnolo, C.; Silva, C.; Pereira, M. (2014b) - Developing a Planning and Management System for Protected Areas on Small Islands (The Azores Archipelago, Por- tugal): the SMARTPARKS Project. Revista Gestão Costeira Integrada / Journal of Integrated Coastal Zone Management, 14(2):335-344. DOI: 10.5894/rgci496

Castro, J.W.A. (2010) - Ilhas oceânicas da Trindade e Fernando de Noronha, Brasil: Uma visão da Geologia Ambiental. Revista Gestão Costeira Integrada / Journal of Integrated Coastal Zone Management, 10(3):303-319. DOI: 10.5894/rgci170

Chou, L.M.; Goh, B.P.L. (1998) - Singapore coral reefs – balancing development and conservation. In: B. Morton (ed.), Proceedings of the Third International Conference on the Marine Biology of the South China Sea, pp.355-368, Hong Kong University Press, Hong Kong, China. ISBN: 978-9622094611.

Dal Pian, M.C. (1992) - O Ensino de Ciências e Cidadania. Em Aberto (ISSN 0104-1037), 11(55):49-55, Inep, Brasília, Distrito Federal, Brazil. Available on-line at http://www.livrosgratis. com.br/arquivos_livros/
me000628.pdf#page=50
 

Filizola, P.R.B.; Nascimento, A.E.; Sougey, E.B.; Meira-Lima, I.V. (2008) - Alcoolismo no Nordeste do Brasil – prevalência e perfil sociodemográfico dos afetados. Jornal Brasileiro de Psiquiatria (ISSN 0047-2085), 57(4):227-232, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brazil. Available on-line at http://www.scielo.br/pdf/jbpsiq/v57n4/a01v57n4.pdf 

Freire, P. (2002) - Pedagogia da Autonomia. 54p., Paz e Terra, São Paulo, SP, Brazil. Available on-line at http://www2.uesb.br/ pedh/wp-content/uploads/2014/02/Pedagogia-da-Autonomia.pdf 

Freire, P. (2013) - Educação e mudança. 46p., Paz e Terra, Rio de Janeiro, RJ, Brazil. ISBN 978-8577532209. Available on-line at http://www.hdbr.org.br/data/site/uploads/arquivos/Paulo%20Fre ire%20-%20Educação%20e%20Mudança.pdf 

FUNATURA (1990) - Plano de Manejo do Parque Nacional Marinho de Fernando de Noronha. 253p., Fundação Pró- Natureza (FUNATURA) / Instituto Brasileiro do Meio Ambiente e dos Recursos Naturais Renováveis (IBAMA), Bra- sília, DF, Brasil. Available on-line at http://www.icmbio.gov.br/portal/images/st ories/biodiversidade/_PARNA_MARINHA_DE_FERNANDO_ DE_NORONHA.pdf

Goreau, M.; Goreau, T.J. (2007) - Children’s Coral Reef Education Programs in Sagay: Progress Report to the Sagay Marine Re- serve, the Museo Sang Bata Sa Negros, the Snorkel Bob Foun- dation & the Global Coral Reef Alliance. Global Coral Reef Al- liance, Cambridge, MA. U.S.A.. Available on-line at
http:// www.snorkelbob.com/Childrens%20Coral%20Reef%20Educati on%20Programs%20in%20Sagay.pdf
 

Goreau, M.; Goreau, T.J.; Solis, R. (2003) – Children's Environ- mental Education Program: Kuna Yala, Panama, Phase II. s.p., Global Coral Reef Alliance, Cambridge, MA, U.S.A.. Available on-line at http://www.globalcoral.org/_oldgcra/Children's%20E nvironmental%20Education%20Program,%20Kuna%20Yala, % 20Panama,%20Phase%20II.htm 

Howe, V. (2001) - Local community training and education in southern Tanzania – a case study. Marine Policy, 25(6):445- 455. DOI: 10.1016/S0308-597X(01)00029-X 

Kaza, S. (1995) - Marine education and interpretation. In: Susan Gubbay (ed.), Marine Protected Areas, pp.174-198. Springer Netherlands, Dordrecht, The Netherlands. ISBN: 978- 9401042345. DOI: 10.1007/978-94-011-0527-9_9

Laborel, J.L. (1969) - Les peuplements de madreporaires des côtes tropicales du Brésil. Annales de l´Université d’Abidjan, Série E, II(3):39-47, Abidjan, Ivory Coast. 

Monteiro Filho M, Borges J: (2003) - Sombras no paraíso: Pousadas domiciliares de Fernando de Noronha lutam para manter espaço. Revista Problemas Brasileiros (ISSN: 0101-4269), 357 (May- June): 16-18. SESC, São Paulo, São Paulo, Brazil. Available on- line at http://www.sescsp.org.br/online/artigo/1860_SOMBRAS +NO+PARAISO 

Morag, O.; Tal, T.; Rotem-Keren, T. (2013) - Long-term educa- tional programs in nature-parks: Characteristics, outcomes and challenges. International Journal of Environmental & Science Education, 8(3):427-449. DOI: 10.12973/ijese.2013.213a

Motta, M.; Silva, V.L.; Montenegro, A.A.A.; Montenegro, S.M.G.L.; Correa, M.M. (1998) - Avaliação da qualidade da água dos mananciais na ilha de Fernando de Noronha. Revista Ambiente e Água, 3(3):114-127. DOI:10.4136/ambi-agua.66

Oigman-Pszczol, S.S.; Oliveira, A.E.S.; Creed, J.C. (2007) - Percep- tions of coral in a coastal tourist town in Brazil. Coral Reefs, 26(3):667-670. DOI: 10.1007/s00338-007-0239-5 

Parlo, A.T.; Butler, M.B. (2007) - Impediments to Environmental Education Instruction in the Classroom: A Post-Workshop In- quiry. Journal of Environmental Science and Education (ISSN: 1306-3065), 2(1):32-37, International Society of Educational Research (iSER), Turkey. Available on-line at http://www. ijese.com/IJESE_V3_N1_
Parlo&Butler.pdf
 

Presidência da República (1999) - Lei 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. publicado no D.O.U. de 28.4.1999, Brasília, DF, Brazil. Available on-line at http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm 

Rivera, M.A.J.; Manning, M.M.; Krup, D.A. (2013) - A Unique Marine and Environmental Science Program for High School Teachers in Hawai’i: Professional Development, Teacher Con- fidence, and Lessons Learned. International Journal of Envi- ronmental & Science Education, 8(2):217-239. DOI: 10.12973/ijese.2013.202a.

Rodriguez-Martínez, R.; Ortiz, L.M. (1999) - Coral reef education in schools of Quintana Roo, Mexico. Ocean & Coastal Man- agement, 42(12):1061-1068. DOI: 10.1016/S0964-5691(99) 00061-7

Sauvé, L. (2005) - Currents in Environmental Education: Mapping a Complex and Evolving Pedagogical Field. Canadian Journal of Environmental Education (ISSN 1205-5352), 10:11-37, EECOM / Lakehead University, Ontario, Canada. Available on- line at http://cjee.lakeheadu.ca/index.php/cjee/article/view/175/9 

Silva Júnior, J.M.; Gerling, C.; Venturi, E.; Araújo, L.L.; Silva, F.J.L. (2010) -  Em Férias Ecológicas: um programa de edu- cação ambiental marinha em Fernando de Noronha. In: Ale- xandre de Gusmão Pedrini (org.), Educação ambiental marinha e costeira no Brasil, pp. 201-226, Editora da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (EDUERJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil. ISBN: 978-8575111802. 

Steele, A. (2011) - Beyond Contradiction: Exploring the work of secondary science teachers as they embed environmental educa- tion in curricula. International Journal of Environmental & Sci- ence Education (ISSN 1306-3065), 6(1):1-22, International So- ciety of Educational Research (iSER), Turkey. Available on-line at http://www.ijese.com/IJESE_v6n1_Steele.pdf

Steiner, A.Q.; Melo, K.V.; Tavares, S.; Amaral, F.D.; Barradas, J.I.; Santos, M.F.A.V. (2004) - Moradores e estudantes do Arqui- pélago de Fernando de Noronha (Pernambuco/Brasil) e a per- cepção do ambiente recifal. OLAM (ISSN 1982-7784), 4(1),394- 408, Rio Claro, São Paulo, Brazil. 

Stepath, C.M. (2004) - Coral reef education and Australian high school students. Proceedings of the Marine Education Society of Australasia, n.p. (16p.). Available on-line at http://files.eric.ed. gov/fulltext/
ED491455.pdf
 

Stepath, C.M. (2006) - Coral reefs as sites for experiential environ- mental education: learning with Australian students – a founda- tional study. 265p., PhD thesis, James Cook University, Queen- sland, Australia. Available on-line at http://researchonline.jcu. edu.au/1253/ 

Sul, J.A.I.; Spengler, A.; Costa, M.F. (2009) - Here, there and eve- rywhere. Small plastic fragments and pellets on beaches of Fernando de Noronha (Equatorial Western Atlantic). Marine Pollution Bulletin, 58(8):1236-1238. DOI: 10.1016/j.marpolbul.2009. 05.004

Vasconcelos, F.A.L.; Amaral, F.D.; Steiner, A.Q. (2008) - Students’ view of reef environments in the Metropolitan Area of Recife, Pernambuco State, Brazil. Arquivos de Ciências do Mar (ISSN 0374-5686), 41(1):104-112, Fortaleza, Ceará, Brazil.

 

em construção